Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor gäller mellan Hönö Värmeservice AB och dig som kund vid beställning av produkter eller tjänster via vår webbplats eller annan beställningskanal. Det kan också förekomma specifika villkor för olika typer av installationer. Du som kund måste godkänna dessa villkor innan du kan genomföra ditt köp.

1. Väntetid för installation

Väntetiden för installationen kan variera beroende på säsong, tillgänglighet, leverantör och yttre omständigheter som till exempel väder, strejk, sjukdom med mera. Normal väntetid för installation är 2–5 veckor.

2. Standardiserade installationer och tjänster

Vi erbjuder standardiserade installationer. I varje installation ingår arbete, material, restid, förberedelser, demontering och deponering. Specifika villkor och vad som ingår i respektive installation kan förekomma. Vid köp av tilläggstjänster som serviceavtal från Hönö Värmeservice AB anges vad som ingår i respektive tilläggstjänst. Som kund ska du ha läst igenom vad som ingår i installationen och/eller tilläggstjänsten du har valt innan köp. Du har också ansvar för att se till att de förutsättningar som specificeras i installationen uppfylls vid installationstillfället.

3. Tillstånd

Vi på Hönö Värmeservice AB förutsätter att du som kund har alla nödvändiga tillstånd för att installationen ska kunna utföras. Om en tredje part efter installationen skulle komma med krav om demontering av anläggningen frånsäger sig Hönö Värmeservice AB alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering eller åtgärd av fasad. Alla dessa kostnader efterfaktureras dig som kund.

4. Elinstallation

Eventuell elinstallation får endast göras av certifierad elektriker. Huruvida elinstallation ingår i installationen specificeras på varje installation. 

5. Installation på hög höjd

Vissa produkter kan installeras på högre höjd. På arbeten över fyra meter kan skylift behövas. Kostnaden för skyliften faller på dig som kund. Du kan be Hönö Värmeservice AB om hjälp att hyra den. Berätta om dina önskemål innan installationen, så att vi kan komma överens om vilka extra förberedelser som krävs och vem som ska göra vad.

6. Förberedelser av kund

Vilka förberedelser som krävs specificeras för varje installation. Det är ditt ansvar som kund att se till att genomföra alla förberedelser som krävs enligt villkor för installation. Om installatören anländer till platsen och inte kan genomföra installationen debiteras du som kund en bomkörningsavgift.

7. Resa och resetillägg

Installatören ska kunna nå installationsplatsen i egen bil. Eventuella avgifter för parkering, färja eller andra transportavgifter betalas av dig som kund. Om installatören inte kan nå installationsplatsen i egen bil, måste lösning för installation avtalas direkt med installatören.

8. Avbokning

Om avbokning sker senare än 24 timmar innan installationen är inbokad kommer du som kund att få betala för bomkörning. 

9. Rotavdrag

Vid en installation har du som privatperson möjlighet att utnyttja rotavdraget. Du betalar mindre från början och Hönö Värmeservice AB ansöker om rotavdrag åt dig. 

Du är själv ansvarig för att se till att du är berättigad till rotavdrag. Om Skatteverket inte beviljar hela eller delar av den preliminära skattereduktionen som Hönö Värmeservice AB dragit av, har Hönö Värmeservice AB rätt att efterfakturera det belopp som Skatteverket inte beviljat.

För att utnyttja rotavdraget måste du uppge följande vid beställning:

  • Ditt personnummer
  • Fastighetsbeteckningen för den fastighet där arbetet ska utföras.

OBS! Det personnummer som rotavdraget ska göras för, måste även stå som ägare på fastigheten.

Förutsättningar för rotavdrag

Skatteverket ställer bland annat följande krav för att rotavdraget ska gå igenom:

  • Du ska ha fyllt 18 år senast vid årets slut.
  • Du måste vara bosatt i Sverige och vara obegränsat skattskyldig i Sverige eller bo utomlands, men välja att beskattas i Sverige enligt inkomstskattelagen.
  • Du måste äga bostaden när arbetet utförs.
  • Du, eller dina föräldrar, måste använda bostaden som permanentbostad, fritidsbostad eller liknande.
  • Du måste vara den som faktureras för arbetet och/eller ha utgiften för arbetet.
  • Du måste ha rotavdrag kvar att utnyttja. 
  • Din fastighet måste vara minst 5 år gammal.

Läs mer om vad som gäller för rotavdrag hos Skatteverket.

Att ansöka om rotavdraget tillsammans

Om ni är två ägare till fastigheten kan ni ansöka om rotavdrag tillsammans.

Du betalar mindre direkt

Rotavdraget administreras av Hönö Värmeservice AB enligt fakturamodellen. Det innebär att Hönö Värmeservice AB sänker totalbeloppet för installationen innan du som kund betalar för tjänsten.

Vi ansöker om rotavdrag hos Skatteverket först efter att installationen är utförd och betald.

Om du får avslag på rotavdraget

Det är ditt ansvar som kund att veta om du har möjlighet att utnyttja rotavdraget. Därför ber vi dig att kontrollera så att du har rätt att ansöka om rotavdrag och att du lämnar in de uppgifter som behövs för att vi ska kunna göra en ansökan.

Om de uppgifter du har angivit inte stämmer kommer vi att maila dig och be dig komplettera med korrekta uppgifter. Har du inte svarat på detta mail inom 14 dagar kommer Skatteverket automatiskt att avslå din ansökan om rotavdrag. Har du inte svarat på vårt mail, där vi ber om kompletterande uppgifter, har Hönö Värmeservice AB rätt att fakturera dig resterande belopp.

Om din ansökan får avslag på grund av att du inte hade möjlighet att utnyttja rotavdraget kommer vi att skicka en faktura på det återstående beloppet till dig.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.